nyamira.reismee.nl

Zakenvrouw in de horeca

Het centrum van Nyamira is een lange straat. Verdwalen doe je dus niet snel. Toch was het fijn dat mijn gastheer mij wegwijs maakte. Naar de cybershop, de supermarkt, sigaretten winkel etc. Wel veel lopen en daar krijg je trek van. Zullen we gaan lunchen werd mij gevraagd. Nou graag.

Tot mijn verbazing liepen we naar de slager om vlees te kopen. Bij het er naast staande groente stalletje werden tomaten, paprika's en uien gekocht. Ja, maar hoe gaan we dit nu eten? Nou alle ingrediënten werden naar de Highway Sports Bar gebracht. 'Willen jullie dit even klaar maken? Dan doen wij nog een boodschapje en komen zo eten'. Daarvan stond ik toch even met mijn ogen te knipperen. O.k. het is geen restaurant maar toch. Tijdens de lunch werd mij duidelijk dat dit heel gewoon is. Je brengt je spullen en betaalt voor het bereiden en de ugali en groente die je erbij kunt nemen. Het smaakte ons goed.

De Highway Bar is een grote bar met verschillende ruimtes. Binnen de bar, buiten een overdekt zit gedeelte en achterin een grote ruimte. Overal hangen grote flatscreens zodat het nieuws en de sport goed gevolgd kunnen worden. Een terras zoals wij dat kennen is er niet. (Dus zetten wij gewoon een tafeltje en twee stoelen voor onszelf buiten neer.)

Het management van de bar is in handen van een vrouw. In het conservatieve Nyamira een vrouw met een bar. Wie is die vrouw? Die vrouw wil ik wel eens spreken. Dat was niet moeilijk te regelen. Onder het genot van een Keniaans biertje vertelde zij haar verhaal. Zij is 47 jaar,moeder van 4 kinderen en overdag werkt zij als administratief medewerker/manager in het ziekenhuis. Al 18 jaar runt zij in een bar. Eerst een stukje verder op en de laatste twee jaar de Highway Bar. Dat is/was inderdaad niet altijd makkelijk. Iemand die alcohol verkoopt is zo wie zo niet populair in het christelijke Nyamira. In andere delen van Kenia is het makkelijker. Als vrouw is hetdan nog moeilijker en moet je stevig in je schoenen staan. Grenzen trekken naar de klanten en naar de buiten wereld. Als iemand haar aanspreekt op de verkoop van alcohol antwoordt zij vrolijk:' Er isook frisdrank en alcoholvrij bierte koop, niemand hoeft alcoholte kopen'. Mensen die vervelend dronken zijn worden vriendelijk doch dringend verzocht het pand te verlaten.

Ook het personeel let hier goed op. Een studenten avondje in de grote ruimte met een biertje en goede muziek, nou ja dat vonden de studenten. Dan wordt er natuurlijk ook gedanst. Toen op een gegeven moment het dansen wat al te 'uitdagend' werd greep een van de bar jongens in. Rustig, beheerst zonder veel ophef en voordat het uit de hand kon lopen. De aangeschoten jonge dame in kestie, trouwens niet een van de studenten, verliet korte tijd later de bar. Het feestje bleef gezellig met muziek dansen en een biertje.

Een vrouw in Nyamira met vier kinderen, een full-time baan en een grote bar. The money is good. Zij kan haar kinderen goed onderhouden en laten studeren.Het is wel hard werken. De dagelijkse leiding is in handen van haar oudste zoon. In princiepe vindt zij dat je zakelijk en privé moet schijden maar dit gaat goed. Verder zijn er plannen om distributie punt te worden. Zakelijk zijn er echter nog wat haken en ogen. Los van het feit dat je een gegarandeerde afname moet hebben heb je ook een goede, diefstal proof, opslag nodig. Dat vraagt vele duizenden euro's aan start kapitaal. Dat is er niet want de opleiding van de drie nog naar school gaande kinderen vindt zij veel belangrijker.

Stiekum ben ik wel jaloers op haar. Haar doorzettings vermogen, zakelijk inzicht en vooral haar energie om het allemaal te kunnen doen. Wat een geweldig mens.