nyamira.reismee.nl

Verbouwen

Zoals gezegd ben ik in oktober weer in Nyamira geweest. Het was een fijn en bijzonder weerzien. Deze keer verbleef ik op een ander adres. Op dit adres was een verbouwing in volle gang en dus zat ik op de eerste rij om te zien hoe dat hier in Nyamira gaat. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Het werktempo ligt wel wat lager dat zal je niet verbazen. Maar dan het gereedschap waarmee gewerkt moet worden

Surprised
. Is dat alles???? Ja dus!!!!! Dan is het ineens veel logischer dat het allemaal zo lang duurt. Er is geen electrische zaag, geen elctrische schroef/boor machine etc.


Voordat ik kwam was de "natte groep" opnieuw gebouwd. De vloer van de toilet was stuk en dat is nog gevaarlijk ook. Als je er doorheen zakt val je in het gunstigste geval in de str... Maar de put is nogal diep dus voor het zelfde geld breek je een been of je nek. Rigoureus aanpakken dacht de eigenaar. Nieuwe vloer die goed verstevigd is. Twee toiletten en een badkamer en deingang aan de andere kant. Op het moment dat ik er kwam was het grootste gedeelte klaar. Het afwerken kon beginnen. Stuc werk in twee van de ruimtes, de vloer van de badkamer en ook héél belangrijk, er moesten nog twee deuren geplaatst worden. Goed de timmerlui waren er. De deuren erin hangen. ( Fijn, want dan kon één toilet als badkamer gebruikt worden, heerlijk met water spetteren zonder een modderpoeltje te creëren). Zoveel mogelijk worden materialen gerecycled. -Vooral vanuit ideologisch oogpunt-. Om het een en ander passend te maken moet er een plank door gezaagd worden, in de lengte.....Zoals ik al zei er is geen zaagtafel of iets dergelijks. Gewoon met de handzaag, streepje op de plank, plank ergens tegenaan zetten en hup zagen. Het resultaat is dan anders maar het werkt. Scharnieren zijn dan ook handig maar die moesten dan nog wel even gekocht worden. Een van de heren naar de stad voor de scharnieren. Net als hier met drie schroef gaatjes aan iedere kant van het scharnier. Groot was mijn verbazing toen ik later zag dat er aan iedere kant twee spijkers in geslagen waren. O ja, geen schroeven en schroef maschine dat is waar ook. Wat ook waar is, is dat het werkt. De deuren hangen, een beetje scheef maar ik kon lekker badderen in een ruimte met een cement vloer en water afvoer.


Op een later tijdsstip werd er in het golfplaten dak een stukje doorzichtig golfplaat gezet. Er is geen elctriciteit in de toiletten en de douce en zo'n stukje geeft voldoende licht. Je zaagt een stukje uit de metalen golfplaat op het dak en plaatst er dan een doorzichtig stukje in en.... het lekte niet eens!!! Uren heb ik gekeken naar hun werkzaamheden. De deuren, het dak, een werktafel als aanrecht, andere golfplaten aan het dakom regenwater op te vangen om te drinken/eten en voor de was.


Werken met zo weinig middelen enbeperkte of geen vak opleiding. Ik dacht vaak aan de instalatie technicus die mijn buitenkraan aangelegd heeft en aan mijn buurman die voor een timmerbedrijf werkte. Beide heren hadden een bus vol gereedschap, meer dan nodig is voor de klus waar ze mee bezig zijn. Hier werden krom geslagen spijkers weer recht gemaakt om opnieuw te gebruiken. Het gaat allemaal anders maar een ding is het belangrijk. HET WERKT ALLEMAAL ZOALS GEWENST!!! Dat is bijzonder knap.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!